Een van de belangrijkste stappen die moeten worden gevolgd door degenen die een bedrijf willen starten – of het nu klein, middelgroot of groot is – is het opbouwen van een relatie met een accountantskantoor.
Het accountantskantoor is niet alleen de eerste adviseur van de ondernemer, maar moet ook alle bureaucratische kwesties van de onderneming oplossen en controleren, van het opstellen van contracten en het berekenen van de arbeidsverplichtingen tot het verbeteren van de beheersystemen van de onderneming.
Bijgevolg zal het kantoor een grote invloed hebben op de groei van het bedrijf. Om je te helpen de ideale partner te kiezen, selecteerden wij enkele essentiële tips voor het kiezen van een goed boekhoudkantoor. Bij Elce administraties in Etten-Leur zit je in ieder geval goed. Bekijk ook onze andere tips!
1. Overweeg verwijzingen van vrienden en familie
Net als in andere bedrijfssegmenten zijn verwijzingen een van de beste manieren om een goede dienst in te huren. In het geval van boekhoudkantoren is het een goede optie om onderzoek te doen op het Internet: nadat je het gewenste kantoor heeft gevonden, vraagt je het bedrijf om een lijst van vroegere cliënten alvorens het contract voor de diensten te formaliseren.
Het accountantskantoor hoeft niet in dezelfde regio als de onderneming gevestigd te zijn, maar moet wel een dienst verlenen met voldoende ondersteuning en van goede kwaliteit.
2. Analyseer de modellen van rapporten die naar de onderneming zullen worden gestuurd
Het accountantskantoor moet – maandelijks – verslagen toezenden met informatie over onder meer de inning van belastingen en de loonlijst van werknemers. Het is interessant te weten welke modellen deze verslagen hebben en of zij de organisatie van de onderneming tevreden zullen stellen.
Indien je in deze verslagen verschillen of lacunes constateert, praat dan met de accountant over de mogelijkheid van aanpassing.
3. Begrijpen hoe de vergoedingen en belastingen zullen worden betaald
In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, is de boekhouding niet verantwoordelijk voor de betaling van rekeningen en belastingen. Hoewel zij er in vele gevallen in slagen de bedrijfsbelasting te verlagen, blijft de betaling van de titels ten laste van de onderneming.
Het accountantskantoor is alleen verantwoordelijk voor het ordenen van deze documenten en het op de respectieve data toezenden ervan aan de onderneming. Wat de honoraria betreft, is er geen vast bedrag dat door de bureaus moet worden aangerekend. Dit bedrag is afhankelijk van de verscheidenheid van de diensten die zullen worden aangeboden.
Als je het beste zoekt voor jouw bedrijf, kunt je rekenen op Elce Administraties Etten-Leur. Met gespecialiseerde vakmensen heeft je meer kans op succes. Het is de moeite waard om in dit partnerschap te investeren!